Az aszfalt alapvetően egy szénhidrogén kőzet, a kőolaj szilárd módosulataként pedig akár a földfelszínen is megtalálható természetes formában, a gyakorlatban viszont elsősorban aszfaltburkolatként szokás alkalmazni.

Az aszfalthoz hasonlóan a többi útburkolat is, vagyis a hidegaszfalt, a keramit, a macskakő, a makadámút, vagy pedig a murva is azt a célt hivatott szolgálni, hogy a közúti közlekedés minél hatékonyabb módon valósuljon meg. Tehát az útburkolatok alapvetően stabilitást, megbízhatóságot és biztonságos alapot szolgáltatnak a személyautóval, haszongépjárművel, vagy az egyéb közlekedési eszközökkel való zökkenőmentes közlekedéshez.

A bejegyzésben részletesen foglalkozunk magával az aszfalttal, az aszfalt összetételével, valamint a különféle típusaival. Az egyes aszfalt fajták sajátosságainak a feltüntetése mellett továbbá arra is kitérünk, hogy mik a legfontosabb eltérések a hideg- és melegaszfalt között.

A cikk második részében pedig az útburkolatokon megjelenő különféle hibákat és rendellenességeket mutatjuk be részleteiben. Ezen felül a javításuk lehetséges módjairól, valamint a zsákos aszfalt felhasználásával járó előnyökről sem felejtünk majd el szót ejteni.


Az aszfalt felhasználása

Ahogyan a bevezetésben is említettük, az aszfalt egy, a földfelszínen is előforduló szénhidrogén kőzetnek számít, ami a természetben a kőolaj szilárdnak tűnő módosulataként lelhető fel. A közutakon és egyéb útszakaszokon az aszfaltburkolat kialakításához szokás alkalmazni, emellett pedig a talajvizek elleni védelemben, vagy építőipari védőrétegként szintén remekül hasznosítható.


Az aszfalt alkotóelemei

Összetételét tekintve az aszfalt bitumen, valamint különféle adalékanyagok elegye. A bitumen egy szénhidrogén keveréknek számít, amit a kőolaj lepárlásából lehet visszanyerni. A jellegzetes sötét színe miatt amúgy viszonylag könnyű felismerni. A bitumen kisebb koncentrátumban akár természetes állapotában is előfordulhat. Ebben az esetben a kibányászott anyakőzetből vagy kioldani, vagy pedig kiolvasztani lehet.

Ami az aszfalt adalékanyagait illeti, közülük főként a zúzott vulkanikus eredetű kőanyagot, valamint a homokot érdemes kiemelni. Ezen felül apróbb szemnagyságú mészkőlisztet, homoklisztet is szokás alkalmazni az aszfalt összeállításához. A homoklisztet egyébként szaknyelven filler elnevezéssel szokták illetni.


Az egyes aszfalt típusok sajátosságai

Az öntött aszfaltburkolat egyrészt bitumen, másrészt mészkőliszt, illetve coulé-kavics keveréke. Az úgynevezett masztix-pogácsa képezi az alapját, ami bitumen és mészkőliszt formába öntésén keresztül áll össze. Ezt az alapot aztán coulé-kavics, valamint bitumen vagy egyéb oldóanyag adagolásán keresztül kiöntésre kész masszává formálják.

Szintén gyakran alkalmazott típus a hengerrel tömörített aszfalt, amely bitumen, kőzúzalék, homok, mészkőliszt és cement keverékéből tevődik össze. Praktikus választás, hiszen az alapanyagok beszerzése viszonylag egyszerűen megoldható, a korszerű hengerek segítségével pedig akár a nagyobb volumenű munkák kivitelezése is hatékonyan történhet.

A legnagyobb forgalom a homokaszfalttal fedett útburkolaton valósítható meg biztonságosan. Ennek a sajátossága az alkalmazott két réteg. Alul bitumen, zúzott kő, homok és filler kap helyet a felső aszfaltréteg eltolódásának és a henger alól történő kicsúszásának a megakadályozása végett, illetve a betonban vagy makadám alapban lévő nedvesség lekötését elősegítendő.

Ezen felül a bitumen, bazalt, andezit vagy mésztörtkő-zúzalék, homok, továbbá mészliszt keveréséből összeálló aszfaltbetont emelhetjük még ki, amit egy rétegben fektetnek le a betonlapra, jellemzően 5-8 centiméter vastagságban.


Az aszfalt típusai

A legfontosabb eltérés a bitumen előállítása kapcsán jelentkezik. Egész pontosan a meleg-, fél meleg-, valamint a hideg eljárással készített bitument tudjuk megkülönböztetni abból a szempontból, hogy a folyamat közben a bitumen felhevítése megvalósul-e.

Az úgynevezett hidegaszfalt technológia lényege, hogy melegítés helyett a bitument emulgeáló szert alkalmazva vízzel keverik, másnéven emulzió készítése történik. Nagy előnye ennek az eljárásnak, hogy akár a szélsőséges időjárási viszonyok esetén, vagyis a téli időszakban is képes minőségi fedő réteget biztosítani a sérült útfelületeken.

A kötési reakció gyors, vagyis a kátyúba történő bedolgozást követően akár néhány órán belül is forgalommal terhelhető a hidegaszfalttal kezelt útszakasz. A speciális keverék egyébként nemcsak tartós bevonatot képez, de úgynevezett utántömörödő tulajdonsággal is bír. Vagyis a stabilizálási folyamat a forgalom hatására folytatódik - gyakorlatilag a terhelés hatására még inkább tömörödni fog.


A zsákos aszfalt remek megoldás az útburkolat sérüléseire

Az építéstechnológia folyamatos tökéletesítését megcélozva kiemelten fontos rendszeresen monitorozni az útburkolat hibáit előidéző tényezőket. Az idő múlásával még inkább jelentkező okok között a forgalmat, a környezeti és időjárási hatásokat, illetve a pályaszerkezet teherbírásának az esetleges hiányosságait egyaránt kiemelhetjük.

zen felül a tervezés, a kivitelezés, továbbá a felhasznált anyagok alacsonyabb minősége, valamint a fenntartással és karbantartással kapcsolatos munkálatok hiánya számít még gyakori kiváltó oknak.

Az aszfaltburkolat konkrét hibái között említhetők például a hossz- és keresztirányú egyenetlenségek, vagy példának okáért a vezetés közben vizuálisan is észlelhető hibák. Sokszor találkozhatunk például a különféle alakváltozásokkal, egyenetlen pályafelülettel, gyűrődéssel, továbbá a pályaszerkezet süllyedésével is.

Szintén sok helyütt tapasztalhatók a különböző méretű repedések, amik egyébként a már elkezdődött rongálódási folyamatra utalnak. A repedések között a hajszálrepedés, a mozaikos repedés, a megsüllyedt pályaszerkezeten jelentkező repedés, vagy pedig a burkolat szélének letörése egytől egyig előfordulhat. Ezen felül az útburkolat bomlása, a felületen észlelhető hibák, vagy pedig a hólyagok és a helytelen közmű bekötések szintén a javítási munkálatokat indokló rendellenességeknek számítanak.

Mivel az útburkolati réteg az idő múlásával romlani fog, a fontosabb kérdés mindenképpen az, hogy milyen módon lehet helyrehozni az aszfaltburkolati felsorolt hibáit. Merthogy az alkalmazott módszer, illetve a felhasznált anyagok tekintetében is többféle opció áll rendelkezésre.


A különféle alakváltozások javítása

Erre a célra az utántömörödő aszfaltburkolat alkalmazása javasolt. Módszert tekintve a viszonylag nagyobb kiterjedésű gyűrődéseket a fellazítást követően gréder segítségével le kell nyesni, a sérült felületet pedig vékony aszfaltréteggel célszerű lezárni.


A repedések korrigálása

Az útfelületen jelentkező repedések korrekciójához az úgynevezett finomkátyúzásós technológia bevetése javasolt. Amennyiben kisebb hajszálrepedésekről van szó, akkor a javítást úgynevezett nyílt állapotban, optimális esetben csapadékmentes időben javasolt megvalósítani.

Fontos arra is odafigyelni, hogy keskeny repedéseknél először magát a repedés szélességét is növelni kell, mégpedig a hatékony kitöltés miatt. A hézagok kialakítása kapcsán a különböző anyagok csatlakozásánál elengedhetetlen a precizitás, hiszen ellenkező esetben a repedés törvényszerűen megtörténik.


A felületi hibák hatékony kezelése és javítása

Amennyiben a hibák a bitumenes szerkezeti réteg felületén jelentkeznek, akkor a javítás a lesodródott zúzottkő visszaseprésével, valamint apró szemű zúzalék és homok rászórásával eredményesen kivitelezhető. További hatékony módszer a kézi bitumenemulzió permetező és kézi zúzalékszórás abban az esetben, hogyha kisebb felületek javítása a cél.


Zsákos hidegaszfalt: az útburkolat javítás felhasználóbarát eszköze

Az aszfalt teherbírása kiemelkedő, a masztixaszfalt pedig igazi erőbajnok. Olyan helyeken használják, ahol extrém terhelés elviselésére van szükség, például leszállópályákon. A típus kimagasló strapabírását az adja, hogy túlnyomórészt kőzúzalékból áll.A javításhoz használt metódusok mellett fontos kiemelni pluszban a zsákos hidegaszfaltot, mint optimális matériát. Sok hideg kátyúzó keverékekkel szemben az alkalmazása gyorsan megvalósítható, hiszen a felületet nem szükséges előkezelni emulzióval és a zúzalékszórással.

Ennek köszönhetően maga a munka egyszerűbbé is válik, merthogy lapvibrátor vagy vibrohenger sem szükséges a gyakorlati kivitelezéshez, mert kézi döngölővel is eredményesek lehetünk, tehát egy lapát is tökéletesen alkalmas a végleges rögzítéshez.

A zsákos hidegaszfalt néhány évre kínál tartós megoldást, és arra figyelni kell, hogy lerakáskor szobahőmérsékletű legyen, illetve, hogy ez száraz időjáráskor valósuljon meg.

Vannak azonban speciális hidegaszfaltok is, mint a RapidAszfalt, ami nem kényes, könnyedén tartható és szélsőséges körülmények között is egyszerűen alkalmazható zsákos hidegaszfalt típus. Tartósságát tekintve legalább tíz éven át tartó, vagyis kifejezetten strapabíró megoldásnak számít, és nem kényes hőmérséklet szemponjából sem, bármilyen évszakban alkalmazható!

Legyen a feladat az útburkolat bármilyen hibájának a javítása, a kivitelezés során a gyorsaság, az egyszerűség és a hatékonyság mindenképpen kulcsfontosságú. Ehhez pedig az alkalmazott metóduson túl az anyagfelhasználásnak is komoly jelentősége van. Mindenképp érdemes lehet tehát fontolóra venni az alkalmazását akkor, amikor az útburkolat minél eredményesebb javítása a feladat.